UX/UI-design som nyckel till framgångsrika LMS-plattformar
Behovet av effektiva och användarvänliga LMS-plattformar (Learning Management Systems) växer i takt med att digital utbildning blir allt vanligare. För att skapa en lärplattform som både engagerar och inspirerar krävs en genomtänkt UX/UI-design. Genom att sätta användarens behov i centrum kan man utveckla ett svenskt LMS som sticker ut på marknaden och erbjuder en förstklassig utbildningsupplevelse. Natalie, vår LIA-praktikant inom UX/UI-design, delar här sina insikter om hur designprinciper kan bidra till att skapa bättre utbildningsplattformar.
Kan du berätta lite om din utbildning och vad som fick dig att välja UX/UI-design som fokusområde?
I UX-designutbildningen får man lära sig hur man skapar användarvänliga och tilltalande digitala produkter, som webbplatser och appar. UX (user experience) fokuserar på själva användarupplevelsen och hur användarna interagerar med produkten. Att kunna förstå användarnas behov och preferenser, känslor och beteenden för att kunna skapa tillfredsställande och smidiga användarupplevelser.
Medan UI (user interface) fokuserar på den visuella delen av själva produkten så som layout, färger, typsnitt och knappar. Att kunna skapa ett gränssnitt som både är attraktivt och enkelt att använda.
För att kunna göra detta lär vi oss olika designprinciper, researchmetoder, användartester, prototyping och verktyg som används för att skapa design.
Som person har jag alltid haft en passion för att skapa, pyssla och lösa problem med min kreativa talang sedan ung ålder. Det var inte så längesedan jag fick ett intresse för att kunna utveckla och skapa innovativa och effektiva lösningar som gör en produkt användarvänlig inom både funktion och design, och att kunna få arbeta som UX-designer efter studierna ger mig möjligheten att kunna kombinera dessa egenskaper.
Hur ser du på möjligheten att använda dina erfarenheter från andra plattformar för att bidra till utvecklingen av läroplattformar?
Mina tidigare erfarenheter som apotekstekniker har gett mig en bra grund inom kundservice, att kunna förstå kundens behov och kunna rekommendera en produkt som möter kundens behov. Inte bara inom medicin men också inom det tekniska när det kommer till företagets hemsida och app när kunderna har haft svårt att förstå och behöver hjälp.
Jag har själv använt mig av läroplattformar som både student och personal som inte har nått upp till att göra det enkelt för användarna att använda plattformen. Jag själv har känt detta men har också sett och hört vilken negativ effekt det kan ha på användarna när någonting inte är användarvänligt. Detta leder till att personen inte vill använda sig av plattformen och detta kan leda till att rutiner och kompetens inte utförs så ofta som det bör göras på grund av en plattform som har skapats men inte har haft användarna som sin utgångspunkt.
Dessa egenskaper och erfarenheter kan jag använda som komplement till min nya roll jag utbildar mig till och har gett mig en mycket bredare förståelse för användarna.
Vilka grundläggande principer inom UX/UI-design tycker du är särskilt viktiga när man skapar plattformar generellt?
Att alltid ha användarna som center of attention genom hela designprocessen. Att lära känna sina användare mer på djupet och lära känna deras behov och preferenser, och användarbeteenden eftersom det är dem som ska använda plattformen då är det dem vi ska använda som vår källa till att skapa vilken plattform som helst i princip. Att använda sig av UX-metoder som inte bara underlättar utvecklingen men också sparar dyrbar tid inom researchdelen. Testa flera gånger i tidigt stadie plattformen för att kunna i tidigt stadie upptäcka hinder som kan uppkomma hos användarna inte bara IT-mässigt utan i användarupplevelsen. Teamwork makes the dream work brukar jag säga, jag själv har alltid varit en ensamvarg i mitt skapande generellt men har fått inse den vikten i att jobba i ett team och hur fruktsam det kan vara att låta idéer bollas och utvecklas från olika håll i teamet till att sedan få implementera det till en slutlig produkt.
Vad har du lärt dig om att förstå användarnas behov och beteenden under din utbildning och tidigare projekt?
Jag har fått lära mig att det är en av huvudnycklarna till att kunna skapa en framgångsrik produkt. När man sätter användarna i centrum av hela projektet så får man bara fram en produkt som själva användarna har önskat och är en större säkerhet att de kommer använda sig av själva produkten. En annan sak jag har insett är att inte ta för givet att användarna kommer fatta bara för att man själv fattar för oss som jobbar som UX-designer, att det är en självklarhet för det är det inte alltid. Vi alla har olika beteenden och inlärda rutiner därför måste man ”ödmjuka sig själv” och lägga undan jaget och fokusera på dem som egentligen ska använda produkten. Med denna lära har jag kunnat slippa min egenskap till att lösa riktiga problem för riktiga människor.
Kan du ge exempel på plattformar eller webbsidor du tycker har en riktigt bra användarupplevelse och varför?
Jag skulle kunna säga Duolingo, då jag själv har använt den ett bra tag förut och tycker att användarupplevelsen är jättebra då de använder sig av gamification för att göra lärandet roligt och engagerande för sina användare. Användarflödet (navigationen) är enkel att förstå och navigera sig genom. De har delat upp lärandet i små och hanterbara steg som gör det enklare för en att följa utan att känna sig överväldigad. Men också för att fortsätta motivera sina användare ger de direkt feedback och belöning för de framsteg användarna gör. Här har de lyckats att skapa en plattform som gör det enkelt och trevligt för användarna oavsett ålder och tidigare erfarenheter att kunna nå sina mål på plattformen.
Vad ser du fram emot att lära dig under din praktik här?
Jag vill utvecklas ännu mer i att kunna förstå våra användares behov på en djupare nivå och kunna applicera det i utvecklingen av läroplattformarna. Att slipa och utveckla mina färdigheter inom research och designfärdigheter får att kunna ge en mer användarvänlig och centrerad produkt. Att kunna utvecklas och växa till en bättre teamspelare i både samarbete och kommunikation. Sammanfattningsvis strävar jag efter att kunna bidra till att jag kommer över våra kunders förväntan i att skapa en plattform som engagerar och inspirerar användarna till att vilja lära sig mer.
Avslutande tankar
Natalies tankar och erfarenheter visar tydligt hur UX/UI-design kan förbättra LMS-plattformar och andra digitala verktyg. Genom att sätta användarna i fokus, testa kontinuerligt och skapa engagerande design kan vi utveckla en utbildningsplattform som inspirerar och motiverar. Detta är inte bara viktigt för användarnas upplevelse, utan också för att skapa ett svenskt LMS som står ut på marknaden.