STIHL
Johan Appelqvist, Chef för Service & Utbildning, ANDREAS STIHL NORDEN AB
Vilken funktion gillar du mest med Jahopp KiP?
Vi gillar verkligen rebranding-funktionen som Jahopp KiP erbjuder. På så sätt kan vi erbjuda våra återförsäljare en varumärkesupplevelse som stärker deras uppfattning om STIHL-varumärket.
Systemet är också mycket flexibelt och användarvänligt, och det var enkelt att sammanföra vår befintliga klassrumsutbildning med online-utbildningen genom att använda samma bokningssystem. Möjligheten att anpassa rapporteringssystemet till vårt interna system har minimerat administrationen.
För att inte tala om att vi kan mäta och analysera användarupplevelsen på plattformen och arbeta agilt.
”Sedan vi startade STIHL Academy för tre år sedan har vi registrerat 75 000 närvarande onlinekurser fördelade på 2 900 användarkonton, vilket ger oss ett genomsnitt på över 21 genomförda kurser per användare. Vi erbjuder över 1 000 kurser på sammanlagt fyra nordiska marknader, och antalet tillgängliga kurser ökar.”
A quick bio about STIHL
I Tyskland år 1926 utvecklade och tillverkade Andreas Stihl vad som har kallats den första motoriserade enmans motorsågen. STIHL-företaget har revolutionerat skogsbranschen och har varit det mest sålda motorsågmärket i världen i årtionden. Idag är varumärket tillgängligt i 160 länder och har även intagit trädgårdssegmentet med stor fokus på trådlösa produkter. Idag är varumärket ett attraktivt val både för hemägare, trädgårdsmästare och skogsarbetare runt om i världen.
Varför är ett system för utbildningshantering viktigt för er organisation?
Vårt varumärkeslöfte ”Att stärka människor” indikerar att vi har kunskap som en strategi, och utbildning är en naturlig del av den strategin. Vi arbetar nära våra återförsäljare för att utbilda dem i hur man arbetar säkert och får det bästa ut av våra maskiner. Vi tror att tillsammans med våra återförsäljares butikskompetens och våra noggrant utvecklade produkter kan vi erbjuda marknadens bästa lösning inom skogsbruk och trädgårdsskötsel.
STIHL Academy är vårt utbildningskoncept, som ger våra återförsäljare djupare kunskap om service, tekniska detaljer och försäljning – både genom klassrumsutbildning och onlinekurser. På så sätt kan fler återförsäljare få tillgång till omedelbar kunskap, och vi gör det möjligt för våra slutanvändare att ta del av kunskapen också.
Hur kom ni i kontakt med Jahopp?
Vårt mål när vi startade detta projekt var att bygga den mest inspirerande utbildningsplattformen inom vår bransch. Vi hade specifika krav på att hitta ett system för utbildningshantering som skulle möjliggöra delning av utbildnings- och marknadsföringsmaterial till våra återförsäljare, med en utmärkt användarupplevelse i åtanke, samt möjligheten till integration med vår marknadsföring och kommunikation. Och viktigast av allt: möjligheten att omforma plattformen för att matcha STIHL-varumärket. Efter att ha granskat marknaden fick vi ett tips från vårt digitala lärandebyrå och hittade Jahopp.
Vilken funktion gillar du mest med Jahopp? Hur har Jahopp hjälpt er att uppnå era mål?
Vi gillar verkligen rebranding-funktionen som Jahopp erbjuder. På så sätt kan vi erbjuda våra återförsäljare en varumärkesupplevelse som stärker deras uppfattning om STIHL-varumärket. Systemet är också mycket flexibelt och användarvänligt, och det var enkelt att sammanföra vår befintliga klassrumsutbildning med online-utbildningen genom att använda samma bokningssystem. Möjligheten att anpassa rapporteringssystemet till vårt interna system har minimerat administrationen. För att inte tala om att vi kan mäta och analysera användarupplevelsen på plattformen och arbeta agilt.
Finns det några specifika siffror du vill dela med dig av?
Sedan vi startade STIHL Academy för två år sedan har vi registrerat 75 000 närvarande onlinekurser fördelade på 2 900 användarkonton, vilket ger oss ett genomsnitt på över 21 genomförda kurser per användare. Vi erbjuder över 1 000 kurser på sammanlagt fyra nordiska marknader, och antalet tillgängliga kurser ökar.